Direktlänk till inlägg 25 februari 2009

Håkan Hellström - Bluff eller geni?

Av Martin - 25 februari 2009 16:17

För inte speciellt längesedan stack jag hål på en ballong. Ballongen tillhörde Hjalmarsson (moderator av Hjalles blogg) och innehöll idel fantastiska tankar om Håkan Hellström. Jag tror inte att Hjalmarssons illussion föll ihop totalt men det märktes att både han och hans syster skakade lite i sina grundvalar.


Vad gjorde jag då?

Jo, jag berättade helt sonika att Håkan Hellström inte alls är en sådan fantastisk låtskrivare och textförfattare som man kan tro. Åtskilliga av HH:s texter och delar av texter är hämtade från redan skriva mästerverk (t.ex. Morrisseys William it was really nothing), flertalet av melodierna har han dessutom stulit, några exempel:

The Eagles - Desperado

( http://www.youtube.com/watch?v=IA_xZjR6Sxw)

Isley Brothers - My love is your love

(http://www.youtube.com/watch?v=1kcYgDdcW-I)

Sonic the hedgehog (ja spelet)

http://www.youtube.com/watch?v=azzoPlYhY08


Samt min personliga favorit Opus 40 med Mercury Rev vilken ni kan lyssna på nedan.


Som om inte det vore nog har jag även hittat två låtar där både musik och text är rippat rakt av:

Big Star - Thirteen

http://www.youtube.com/watch?v=jA-OCCXpE4I

Tapefly - Canine prey

http://www.myspace.com/tapefly


Vad vill jag då få sagt med detta egentligen?

Ingenting om jag ska vara ärlig, men jag inser ju mer jag nystar i det att Håkans storhet ligger i hans liveframträdanden och i hans sätt att arrangera sina låtstölder. Jag tycker väldigt mycket om HH men det gör lite ont i mig att man inte kan vara rak och ärlig när man gör covers, ungefär som Timo Räisänen, Sahara Hotnights och alla andra som vill köpa sig tid mellan två "egna" plattor.


 
 
Hjalmar

Hjalmar

26 februari 2009 17:11

Du nämner mitt namn 3 ggr men kan inte kosta på dig en länk?

I övrigt är han ett geni, även om jag självklart blev lite besviken när jag fick reda på hur många låtar han lånat ifrån.

Men ska man se nåt positivt i det här så hittar man ju nya fantastiska artister som Håkan influerats av, många av artisterna här är juhur bra som helst!

http://www.hjalmar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

L.R

5 april 2009 16:49

Led Zeppelin är ett utav tidernas största band och hälften av deras låtar består av låtar. Att översätta en låt från engelska till svenska på det sättet som Håkan har gjort bör inte kopplas sammann med någon låtstöld. Han skulle aldrig få göra låtarna utan något slags tillständ...

 
Ingen bild

Fredrik

26 april 2009 12:28

"Led Zeppelin är ett utav tidernas största band och hälften av deras låtar består av låtar." Årets kommentar? Om jag ska bli seriös har ju LZ iaf med namnet å¨den de har stulit från på vissa låtar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin - 20 februari 2010 18:44

Andra inlägget efter min comeback och jag känner mig ungefär lika motiverad som Zlatan känner sig inför en träningsmatch i oktober borta mot Azerbajdzjan (känn på den stavningen). Efter att ha försökt bota vinterns tristess med självmordsbenägna...

Av Martin - 15 februari 2010 23:15

Jag fick en känsla, skrivsuget tog tag i mig, satte sina klor i mig och verkar inte vilja släppa sitt fasta grepp. Kanske skulle jag börja skriva inlägg mer frekvent, som på den gamla goda tiden, ge er lite oumbärliga musiktips... Idag tänk...

Av Martin - 30 september 2009 17:10

Jag konstaterar - det var längesedan jag skrev något. Klart jag har bra musiksmak fåssan, för övrigt står skivan du snackar om inte hos dig utan hos mig! Idag är det Onsdag och DN har återigen recenserat ett antal skivor, Basshunter fick en...

Av Martin - 16 september 2009 17:09

Jag vet att det var längesedan jag gladde er med några av mina oumbärliga musiktips, jag har därför laddat upp med ett antal högklassiga klipp från det lika oumbärliga youtube.   Dagens tips är en hyfsat ny låt av det überhypade bandet [Ingenting...

Av Martin - 4 september 2009 16:10

Det finns grader i helvetet.   Jag är den typen som tycker om att gräva ner mig i bitterhetens avgrund för att likt en ökenråtta kika upp när något spännande och kul händer. Allt som oftast gräver jag ner mig med hjälp av musik och det kan kännas hel...

Ovido - Quiz & Flashcards