Direktlänk till inlägg 8 juli 2009

När kommer han den där Kent då?

Av Martin - 8 juli 2009 11:43

Under några svåra år arbetade jag med att bygga scen på Hultsfredsfestivalen. Vi hade byggledare som åkte runt hela Sverige och vars yrke var att säga till parvlar som oss vad de ska göra när de bygger upp scenen. En av dessa byggledare frågade mitt under pågående scenbygge en av festivalarrangörerna...


När kommer han den där Kent då? 


Han kommer nu...


Sveriges bästa band någonsin har gjort fantastiskt många otroliga låtar. Med kuttersmycken som 747, Kungen är död, Gravitation och den smått sagolika Utan dina andetag är det märkligt att de inte fått vara med här på bloggen oftare.

Att välja ett musiktips i en låtlista som den Kent har lyckats prestera är absolut inte det lättaste men jag upphör aldrig att förvånas över hur makalöst härlig Mannen i den vita hatten (16 år senare) är.


Texten känns självbiografiskt och faktum är att låttiteln hänvisar till att det under året för skivsläppet var 16 år sedan Jocke Berg tog studenten.


Låten i sig har möjligtvis den mäktigaste avslutningen jag har hört, därför låter jag några av de avslutande textraderna avsluta även detta blogginlägg.


Jag kastar stenar i mitt glashus
Jag kastar pil i min kuvös
Och så odlar jag min rädsla
Ja, jag sår ständigt nya frön

Och i mitt växthus är jag säker
Där växer avund klar och grön
Jag är livrädd för att leva
Och jag är dödsrädd för att dö



 
 
Hjalmar

Hjalmar

10 juli 2009 18:16

Mannen i den vita hatten är fantastisk. Jag rekommenderar att du lyssnar in dig på extraverserna de spelar live i slutet av låten. Det blir liksom ÄNNU bättre!

http://www.hjalmarssonfredrik.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin - 20 februari 2010 18:44

Andra inlägget efter min comeback och jag känner mig ungefär lika motiverad som Zlatan känner sig inför en träningsmatch i oktober borta mot Azerbajdzjan (känn på den stavningen). Efter att ha försökt bota vinterns tristess med självmordsbenägna...

Av Martin - 15 februari 2010 23:15

Jag fick en känsla, skrivsuget tog tag i mig, satte sina klor i mig och verkar inte vilja släppa sitt fasta grepp. Kanske skulle jag börja skriva inlägg mer frekvent, som på den gamla goda tiden, ge er lite oumbärliga musiktips... Idag tänk...

Av Martin - 30 september 2009 17:10

Jag konstaterar - det var längesedan jag skrev något. Klart jag har bra musiksmak fåssan, för övrigt står skivan du snackar om inte hos dig utan hos mig! Idag är det Onsdag och DN har återigen recenserat ett antal skivor, Basshunter fick en...

Av Martin - 16 september 2009 17:09

Jag vet att det var längesedan jag gladde er med några av mina oumbärliga musiktips, jag har därför laddat upp med ett antal högklassiga klipp från det lika oumbärliga youtube.   Dagens tips är en hyfsat ny låt av det überhypade bandet [Ingenting...

Av Martin - 4 september 2009 16:10

Det finns grader i helvetet.   Jag är den typen som tycker om att gräva ner mig i bitterhetens avgrund för att likt en ökenråtta kika upp när något spännande och kul händer. Allt som oftast gräver jag ner mig med hjälp av musik och det kan kännas hel...

Ovido - Quiz & Flashcards