Direktlänk till inlägg 22 april 2009

Existentiella frågor är spännande

Av Martin - 22 april 2009 12:14

Jag brukar oftast inte bemöta kritik från människor som inte vågar kritisera öga mot öga utan istället döljer sig bakom (framför) dataskärmen.


"Jesus var en kille, ca:175 cm lång och lagom smal med långt, mörkt och lockigt hår som levde kring år noll"

      - Källa: Okänd.


Jonathan Johansson är en kille med förflutet i bland annat engelska

Premier league och Malmö FF, det är dock inte den Jonathan Johansson som ligger bakom dagens musiktips även om dagens JJ också han kan kopplas ihop med Malmö.


Skånekillen släppte sitt andra album för ungefär 3 månader sedan och det är en härlig platta med syntar som ackompanjeras av existentiella texter om uppgivenhet, undergång tro och hopp - religiösa förtecken som det inte hymlas med.

Jonathan Johansson sällar sig till en svensk minoritet, den minoritet som anser att kristendomen är en stor del av deras liv.


På tal om religion, även om jag inser att övergången inte är helt klockren...


Jag stötte på en debattartikel av Marcus Birro, den är tänkvärd och alldeles, alldeles underbar. Läs den här. Det tankesättet han förespråkar skulle jag vilja ha i allt jag gör tror jag...men jag vet inte.


"Vad hände egentligen med drömmarna om solidaritet, värdighet, kärlek och tolerans mellan människor?"


Här har ni ett smakprov...jag ber om ursäkt om jag frångick mitt annars så ytliga sätt att skriva och snuddade vid frågor som är oändligt mycket djupare än något Magnus Uggla någonsin kan åstadkomma.


Mönstret återkommer...


3770


 
 
Ingen bild

Tessan

22 april 2009 17:18

"Jesus har aldrig funnits"
Källa: ökänd
(ägd)

 
Jonas

Jonas

23 april 2009 17:32

Jag får en obehaglig känsla när jag läser Birros text. Jag håller absolut med om att det tankesättet han har skulle kännas bra om alla hade men det är ju absolut inte förbehållet religiösa människor att leva "känslosamt". Vi "matematiska stackare" som jag själv nog får räkna in mig till har valt bort gud men det betyder ju inte att "solidaritet, värdighet, kärlek och tolerans mellan människor?" också har valts bort.

En jävla tomtekrönika av Birro som lindar in det religiösa som något som saknas. Rationalister behöver inte ha tappat de värdena! Men Birro vill ha ensamrätt som vanligt på att kunna se det vackra i världen...

http://tomteverkstan.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin - 20 februari 2010 18:44

Andra inlägget efter min comeback och jag känner mig ungefär lika motiverad som Zlatan känner sig inför en träningsmatch i oktober borta mot Azerbajdzjan (känn på den stavningen). Efter att ha försökt bota vinterns tristess med självmordsbenägna...

Av Martin - 15 februari 2010 23:15

Jag fick en känsla, skrivsuget tog tag i mig, satte sina klor i mig och verkar inte vilja släppa sitt fasta grepp. Kanske skulle jag börja skriva inlägg mer frekvent, som på den gamla goda tiden, ge er lite oumbärliga musiktips... Idag tänk...

Av Martin - 30 september 2009 17:10

Jag konstaterar - det var längesedan jag skrev något. Klart jag har bra musiksmak fåssan, för övrigt står skivan du snackar om inte hos dig utan hos mig! Idag är det Onsdag och DN har återigen recenserat ett antal skivor, Basshunter fick en...

Av Martin - 16 september 2009 17:09

Jag vet att det var längesedan jag gladde er med några av mina oumbärliga musiktips, jag har därför laddat upp med ett antal högklassiga klipp från det lika oumbärliga youtube.   Dagens tips är en hyfsat ny låt av det überhypade bandet [Ingenting...

Av Martin - 4 september 2009 16:10

Det finns grader i helvetet.   Jag är den typen som tycker om att gräva ner mig i bitterhetens avgrund för att likt en ökenråtta kika upp när något spännande och kul händer. Allt som oftast gräver jag ner mig med hjälp av musik och det kan kännas hel...

Ovido - Quiz & Flashcards