Direktlänk till inlägg 6 januari 2009

Språkmissbruk är ett allvarligt brott, eller?

Av Martin - 6 januari 2009 16:06

Det verkar som att alla mina vänner drabbats av en bloggepidemi ungefär 10 år för sent, eller när det nu blev poppis att blotta sig naket och öppet i små korta notiser på en världsomfattande webben kallad WorldWideWeb.

Jag har hur som helst länkat till min barndomsvän Markus blogg. 


Nyss hemkommen från Gothia innebandycup är jag sjukt sliten. 20 stycken 14-åringar har hemsökt mina drömmar så fort jag lyckats få en blund i ögonen. All övrig tid, alltså den vakna, har jag hört dem skandera ramsor dagarna i ända. Jag måste vara världens mest tålmodiga person, åtminstone ibland. 


Nu till huvudämnet i dagens blogginlägg.

Jag har en nära vän (egentligen har jag flera vänner som jag betraktar som nära men just detta specifika inlägg gäller en av dem) som envisas med att vända på och sätta ihop ord så fort han ska prata om något han har ätit. Vännen har i Barnarpsbloggen benämnts som "den ena halvan i Östra SK: s dynamiska tränarduo". 

För denna nära vän heter det att han har ätit en filtallrik, han har druckit ett vinglas och han har förmodligen även tagit en chipsnäve.Jag och Kvick kommer inte helt sällan med rättande kommentarer kring vännens språkbruk men han är tydligen övertygad om att man kan säga så som han gör.

Vad säger ni bloggläsare? Är det inte så att man äter en tallrik fil, dricker ett glas vin och tar en näve chips


Vännen har dessutom berikat min dag med ett klipp på höstens överraskning i musiksverige, Konditorns. Lyssna och njut! 


 
 
Trollena

Trollena

6 januari 2009 16:38

Råkade bara hamna här när jag loggade ur min egen blogg. Din kompis måste ha en mage av stål som kan äta både tallrikar och glas, näven känns bara lite för makabert att tänka på. Det är klart att man inte säger så. MYCKET allvarligt brott!

http://trollena.bloggagratis.se

 
Hjalmar

Hjalmar

6 januari 2009 19:02

Då plockar du fram sågen?

http://www.hjalmar.bloggagratis.se

 
Före detta nära vän

Före detta nära vän

7 januari 2009 18:37

Tänkte googla lite för att söka stöd för mitt sätt att använda de två uttrycken ovan. Kul att lyckopillret som kommenterade senast hoppade över "han har förmodligen även tagit en chipsnäve" och övertygar med användandet av makabert... Fann dock inget att luta sig mot nu när det blåser på toppen som man står ensam på. Hittade dock lite matnyttigt där filtallrik samt ytterligare språkmissbruk figurerar: http://smoggen.blogg.se/2008/february/dagens-middag.html

Du vill bara att jag också ska börja blogga.

http://www.ostra.nu

 
Ingen bild

Markus

9 januari 2009 15:11

Mycket tänk värt naturligt vis! Du har givet vis helt rätt Adde och Martin vet att så är fallet! Vet du förresten vilka regler som gäller när det gäller sär skrivningar? Tycker att det är så svårt...

 
Tant Grön

Tant Grön

19 januari 2009 08:22

Jag står helt på din "nära väns sida" Klart man kan säga: jag åt en chipsnäve! Det är en otroligt målande beskrivning. Vart är din fantasi? Tycker att du låser dig i "så kan man inte säga" och hela den där grejjen. Om ingen kom på nya ord och nya fraser så skulle ju språket aldrig utvecklas, tråkigt! Min man säger ofta antagligtvis, det finns inte med i ordlistan, men ge det lite tid bara!

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

19 januari 2009 14:16

Men kära Raskolnikov, du behöver inte förklara för mig vad en "chipsnäve" respektive "en näve chips" betyder och skillnaderna på dessa fraser. Vad jag försökte säga med mitt tidigare inlägg var att du hänger upp dig på ord och frasers ordagranna betydelse istället för att använda språket med fantasi, som din "fd nära vän" gör genom att istället för att säga: jag drack ett glas vin, säger: jag drack ett vinglas. Det är kul.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin - 20 februari 2010 18:44

Andra inlägget efter min comeback och jag känner mig ungefär lika motiverad som Zlatan känner sig inför en träningsmatch i oktober borta mot Azerbajdzjan (känn på den stavningen). Efter att ha försökt bota vinterns tristess med självmordsbenägna...

Av Martin - 15 februari 2010 23:15

Jag fick en känsla, skrivsuget tog tag i mig, satte sina klor i mig och verkar inte vilja släppa sitt fasta grepp. Kanske skulle jag börja skriva inlägg mer frekvent, som på den gamla goda tiden, ge er lite oumbärliga musiktips... Idag tänk...

Av Martin - 30 september 2009 17:10

Jag konstaterar - det var längesedan jag skrev något. Klart jag har bra musiksmak fåssan, för övrigt står skivan du snackar om inte hos dig utan hos mig! Idag är det Onsdag och DN har återigen recenserat ett antal skivor, Basshunter fick en...

Av Martin - 16 september 2009 17:09

Jag vet att det var längesedan jag gladde er med några av mina oumbärliga musiktips, jag har därför laddat upp med ett antal högklassiga klipp från det lika oumbärliga youtube.   Dagens tips är en hyfsat ny låt av det überhypade bandet [Ingenting...

Av Martin - 4 september 2009 16:10

Det finns grader i helvetet.   Jag är den typen som tycker om att gräva ner mig i bitterhetens avgrund för att likt en ökenråtta kika upp när något spännande och kul händer. Allt som oftast gräver jag ner mig med hjälp av musik och det kan kännas hel...

Ovido - Quiz & Flashcards