Alla inlägg under mars 2009

Av Martin - 8 mars 2009 17:19

Igår tog vi vår fjortonde raka seger i p-14 norra, killarna är grymt bra måste jag säga! Med tanke på att jag inte gödslar framgångar kring mig så måste jag ju få skryta om de få jag har.


Igår hörde jag ett bidrag från årets musikfestival, jag viker mig...även om jag inte tycker om sammanhanget alls så är faktiskt Caroline af Ugglas "Snälla snälla" väldigt bra.


Jag och Therése blev med bil igår, en Kia Ceed.


Med tanke på att vi har låtit 17 spelare delta i varje match är det ett understatement att benämna grabbarna som talangfulla.


Det osar så mycket Janis Joplin att man blir salig, hon berör på ett fantastiskt sätt.


Till skillnad från oss i Barnarp så kan de spela fin innebandy.


Coverdrottningen var det ja!


Cat Power har gjort många väldigt, väldigt bra covers och jag vet egentligen inte vilken jag tycker bäst om. Mitt val föll dock tillslut på hennes fantastiska version av klassikern New York, New York.

Det är ett fantastiskt sväng, speciellt i liveversionen.


Fast nu ändrade jag mig, det blir Wonderwall istället men lyssna gärna på New York, New York också.


En bra sak med Power är att man liksom inte kan sluta titta på klippen från hennes livespelningar, det finns så otroligt mycket bra.


Nästa gång blir det återigen en cover, en cover på en låt av Robyn.




Av Martin - 5 mars 2009 17:44

Nej precis...det fanns ingen låt som var bra nog att publiceras som den bästa låten i årets melodifestival, inte för att jag har hört speciellt många av bidragen...det är liksom mer ett antagande.


Jag ställer mig över allt vad pajkastning heter, Joakim. Jag håller mig till sanningen och den är det enda jag lutar mig mot...


Som "the white niggah"- Petter skulle ha sagt:


"Jag tror på ren fakta (och vissa visioner)"


Jag är ,som en del säkert känner till, otroligt svag för Fleet Foxes. Ett band som med sina stämsånger jämförts med ett Beach Boys på metadon...typ. Jag blev otroligt glad när jag igår fick se den skäggprydde trummisen i detta fantastiska band Josh Tillman (som Fredrik Stillman fast Josh istället för Fredrik och utan s i efternamnet) uppträda på svt. Han har en otroligt bra röst och väldigt bra låtmaterial.


Håll till godo med att klippet inte är det allra bästa, Josh gör sig ändå bäst live.


Imorgon tänkte jag eventuellt bjuda på en av coverlåtarnas absolut största...coverdrottningen skulle jag kalla henne.



Av Martin - 4 mars 2009 10:27

Det är märkligt, så snart en vanlig Svensson som jag får sina femton minuter så ska bittra bekanta genast trippa fram och trampa ner vederbörande.

Den svenska sjukan har fått sig ett ansikte (i det här fallet två).


Jag skulle uppskatta om de bittra bekanta som inte klarar av andras framångar kunde försöka skaffa sig egen tid i rampljuset genom att t.ex videoblogga. Badsäsongen närmar ju sig med stormsteg och en presentation av sommarens badmode skulle vara på sin plats.


Onsdagar är den absolut lättaste dagen att stiga upp, då liggen nämligen DN innanför dörren med ett helt uppslag rykande färska skivrecensioner. När jag till min glädje öppnade dagens tidning möttes jag av inte mindre än

tre (3) sidor fulla. Jag skulle mer än gärna gå ut hårt och presentera några av artisterna direkt som "dagens musiktips" (vars motsvarighet jag för övrigt har mött på diverse bloggar i form av "dagens outfit"). Dessvärre, eller lyckligtvis, är dock skivorna allt för många för att jag ska kunna göra en rättvis bedömning så jag ger er ett annat tips idag (ett som ligger bra i tiden).


Såhär mellan de 13 första deltävlingarna och de 74 semifinalerna skulle jag vilja presentera den hittills bästa musikfestivallåten i årets upplaga.


Låten är ett underbart avbrott i allt det andra missljudet och som vanligt följer den nedan:











Kejsarens nya kläder i bloggform...

Av Martin - 2 mars 2009 19:53

det finns de som gör precis vad som helst för att vara med på TV, de dansar nakna, de super sig fulla och de sjunger dåligt.


För några av oss räcker det däremot med att bara finnas till, jag skriver oss eftersom att jag idag fick mitt mediala genombrott. Om ni följer länken till det 1,39 minuter långa klippet nedan så ser ni att jag medverkar i stora delar av inslaget.


http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=82111&a=1463864&lid=senasteNytt_370144&lpos=rubrik_1463864


Dessvärre censurerade de inslaget där jag pratar, jag kanske ansågs vara för kontroversiell.


Nu till dagens musiktips som inte på något sätt alls har med mitt mediala genombrott att göra. Nina Simone är en otrolig sångerska som dessvärre gick bort för en kort tid sedan. Låten heter Sinnerman och visst vill man bara dansa när man lyssnar på den, speciellt en bit in i melodin när den liksom bara ökar i tempo...(eller är det bara en känsla?).

Av Martin - 1 mars 2009 13:02

"Magnus Uggla har inget djup i sina texter"

   - Tosse 2009-02-28


"Magnus Uggla har ett bra djup i sina texter"

   - Bräl 2009-02-28


Jag tycker att ovanstående rader bör stå bredvid uttrycket "allt är relativt" i en uttrycksordbok. Jag tycker inte heller att Magnus Uggla har något djup i sina texter men om allt annat jag lyssnade på var Sunblock och liknande så hade jag förmodligen avgudat hans sätt att vrida och vända på orden...


Idag är vår tvättstuga dubbelbokad, det är en stackars krake som har bokat in sig på en tjugonionde, TJUGONIONDE!


Musik ja...


Perssons Pack är tillbaka och tillsammans med Annika Norlin aka Säkert! aka Hello Saferide blir det faktiskt väldigt, väldigt bra.


Stenad i Stockholm har en otroligt bra melodi och ett djup som till och med Magnus Uggla hade varit stolt över.





Ovido - Quiz & Flashcards